Sportschool-Fitnesscentrum Richard De Bijl en Chita Gross

Vraag een proefles aan voor Tai-Chi-Chuan
Over Tai-Chi-Chuan

Deze les wordt gegeven door onze Tai Chi leraar Hans Poot.

Tai-chi-chuan versterkt de gehele rugmusculatuur, waardoor we een rechtopwaarste rughouding aannemen, hierdoor krijgen we tussen de wervelschijven meer ruimte en dat is weer noodzakelijk om het zenuwstelsel goed te laten functioneren. De oefeningen van Tai-Chi zijn zo samengesteld dat ze de levenskracht (Chi) aansporen door het lichaam te stromen en blokkades in de meridianen tegen te gaan. Chi is vitale energie en meridianen zijn kanalen in je lichaam waardoor de Chi (energie) stroomt. De filosofie van Tai-Chi is afgeleid van het Taoïsme. De belangrijke aspecten zijn de bewegingen, ademhaling, de zachtheid en innerlijke kalmte, waarbij de buikademhaling van essentieel belang is, waardoor bloeddruk en hyperventilatie verminderd en de mens meer in balans brengt. Dit alles heeft een opbouwend effect voor het zenuwstelsel, onrust wordt omgezet in rust.

Voor je met een Tai-Chi oefening begint zijn de volgende punten van belang. Het stil staan en leren ontspannen is van groot belang omdat de bewegingen ontstaan vanuit stilstand en er weer naar terugkeren. Daarom is deze fase heel belangrijk, namelijk oefenen van de Wu-Chi stand. Als je in deze houding staat, ontrek je de energie aan twee grote krachten van hemel en aarde, Yin en Yang. De ideeën van Yin-Yang zijn complementaire krachten in het universum die je gebruikt om het hele lichaam te onspannen. Bij Tai-Chi gaan ademhaling en beweging samen, hoewel men daar in het begin niet al te veel aandacht moet besteden omdat men anders verward raakt. De ademhaling en de aandacht dient gericht te worden naar de buik (tantien), Dit veld van energie is een gebied dat zich ongeveer drie centimeter onder de navel bevindt. Als men Tai-Chi beoefent, richt men de aandacht op het volgende. Ogen, zijn alert en volgen de bewegingen van je handen. Neus, adem rustig in en uit door de neus. Hoofd, het hoofd wordt rechtop gehouden alsof er een draad aan de kruin zit. Kin, deze trek je iets in, zodat de kruin omhoog komt. Heupen, visualiseer dat 75% van je gewicht zich onder de heupen, en 25% zich er boven bevindt. Knieën, zijn nooit op slot en komen niet voorbij je tenen. Schouders, zijn ontspannen zodat de energie niet omhoog trekt. Mond, de tanden en lippen houd je dicht op elkaar en de punt van de tong ligt tegen het gehemelte. Handen en vingers, zijn licht gestrekt en staan iets uit elkaar Polsen, zijn bijna gedurende de gehele vorm gestrekt waardoor de chi goed naar de vingertoppen kan stromen. Armen, de ellebogen en de polsen moeten ontspannen zijn. Rug, de onderrug moet je het gevoel geven dat hij omlaag zakt, dus kantel het bekken alsof je gaat zitten.

Kosten: € 65,00 per 10 lessen

Tijdens alle vakanties die parallel lopen met de basisschoolvakanties gaat de cursus niet door, zonder dat dit ten koste gaat van het cursusgeld.

Wilt u meer informatie? Vul dan s.v.p. het contactformulier in.